Ooglijdersgasthuis, Utrecht, Netherlands

The Ooglijdersgasthuis at the F.C. Donderstraat in Utrecht. The construction of the first part, designed by the architect Kruijf, started in 1892. The building was built in the style of the so-called neo-Gothic and neo-Renaissance. From 1932 the architect H.F. Mertens made some changes to the first building part and designed several other parts. After that changes were made by archtitect Wouda and others. The building is a protected monument.

Het Ooglijdersgasthuis aan de F.C. Donderstraat te Utrecht. De bouw van het eerste deel, ontworpen door de architect Kruijf, is begonnen in 1892. Het gebouw is opgetrokken in de stijl van de zogenaamde neogotiek en de neorenaissance. Vanaf 1932 bracht de architect H.F. Mertens enkele wijzigingen aan in het eerste bouwdeel en ontwierp meerdere aanbouwen. Daarna zijn nog de nodige wijzigingen aangebracht, onder andere door Wouda. Het gebouw heeft de status rijksmonument.

2018-07-04

 
home